Badania słuchu można przeprowadzać u dzieci w każdym wieku dzięki temu, że dostępne są różnorodne metody badań, które są stosownie dobierane do wieku, stopnia rozwoju dziecka i jego komunikatywności.
Najczęściej stosowane metody badań słuchu u małych dzieci:
1. WYWIAD
• Metoda, która jest niezbędnym ogniwem w procesie diagnostycznym.
• Dzięki uzyskaniu szczegółowych informacji dotyczących m.in. przebiegu ciąży i porodu, rodziny, chorób i środowiska, droga do ustalenia przyczyn utraty słuchu jest krótsza.
• W okresie okołoporodowym niezależnie od wyniku przesiewowego badania słuchu, personel szpitala zbiera informacje na temat czynników ryzyka uszkodzenia słuchu.
2. BADANIE OTOSKOPOWE
• Badanie, które umożliwia kontrolę stanu przewodu słuchowego i błony bębenkowej.
• Pozwala zauważyć fizyczne uszkodzenia, które mogą być przyczyną ubytku słuchu.
• Otoskop wkładany jest do ucha, emituje światło.
3. OAE - BADANIE OTOEMISJI AKUSTYCZNYCH
• Badanie wykonywane bez aktywnego udziału dziecka.
• Wykonywane podczas snu lub w spoczynku.
• Mierzy aktywność stymulowanych dźwiękiem komórek rzęsatych w uchu wewnętrznym.
• Sonda mikrofonowa wkładana jest do ucha zewnętrznego. Jeśli zapali się światełko zielone – oznacza wynik prawidłowy, jeśli czerwony – brak odpowiedzi ze ślimaka.
• Badanie stosowane w Programie Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków.
• Przeprowadzane w drugiej dobie życia. Jeśli wynik nie jest zadawalający powtarzane jest w dniu wypisu dziecka ze szpitala.
4. ABR (BERA) – ODPOWIEDŹ Z PNIA MÓZGU; BADANIE POTENCJAŁÓW SŁUCHOWYCH WYWOŁANYCH
• Wykonywane podczas snu.
• Badanie wykonywane bez aktywnego udziału dziecka.
• Badany zakłada na uszy słuchawki, a do głowy przyklejone zostają elektrody.
• Badana jest reakcja mózgu na dźwięk. Elektrody mierzą reakcje nerwowe pnia mózgu w odpowiedzi na podawane dźwięki.
• Badany jest próg słyszenia.
• Kilkukrotnie odtwarzane są dźwięki o różnej częstotliwości, w różnych natężeniach.
5. ASSR - słuchowe potencjały wywołane stanu ustalonego
• Badanie wykonywane bez aktywnego udziału dziecka.
• Badany zakłada na uszy słuchawki, a do głowy przyklejone zostają elektrody.
• Badana jest reakcja mózgu na dźwięk. Elektrody mierzą reakcje nerwowe pnia mózgu w odpowiedzi na podawane dźwięki.
• Badany jest próg słyszenia.
• Bodźce podawane z dużą częstością.
• Dzięki możliwości stosowania do stymulacji tonów modulowanych częstotliwościowo i amplitudowo uzyskiwany jest większy poziom stymulacji niż w klasycznym badaniu ABR.
6. TYMPANOMETRIA
• Badanie określające sztywność błony bębenkowej (impedancję akustyczną ucha). Rejestruje wychylenia błony bębenkowej przy zmianie ciśnienia statycznego w przewodzie słuchowym.
• Badanie wykorzystywane do określania rodzaju ubytku słuchu oraz oceny stanu ucha środkowego.
• Przy wykorzystaniu odruchu z mięśnia strzemiączkowego na podawany bodziec akustyczny wykorzystywane też do określania stanu ucha wewnętrznego, sprawdzające zjawisko wyrównania głośności.
• Badanie wykonywane bez aktywnego udziału dziecka.